BABANT JONGERENDAG

Jongerencommunicatie

De provincie Noord Brabant vroeg Attacom meerdere malen de ‘Brabant Jongerendag’ te organiseren.

In 2014 lag de nadruk op innovatie en (jongeren)participatie en het koppelen van bedrijven en instellingen aan Brabantse jongeren.

Hiervoor stak Attacom de Brabant Jongerendag in een nieuw jasje. Het werd een intensieve doe-dag op het provinciehuis waarbij professionals en Brabantse jongeren op zoek gaan naar de beste ideeën rondom het centrale thema ‘innovatie’ (en participatie). Kennisdeling en inspireren waren de sleutelwoorden.

Vooraf wierf Attacom jongeren tussen de 15-23 jaar. Zij werden gescout, geselecteerd, getraind én professioneel opgeleid om tijdens de Brabant Jongerendag een leidende rol op zich te kunnen nemen. Dit voortraject droeg bij aan de talentontwikkeling van Brabantse jongeren én het gaf de term participatie ook echt betekenis.

De Brabant Jongerendag zelf startte met inspiratiesessies door en voor bedrijven en instellingen die raakvlakken hebben met het provinciaal beleid en een gedeeld belang hebben bij het bereiken van jong talent. In dit geval waren dat Philips en Bavaria. Zij gingen met andere Brabantse partijen (Tripple Helix) aan de slag met de hoofdthema’s innovatie en jongerenparticipatie.Vervolgens deelden de professionals kennis en ervaring over hoe ze jongeren betrekken bij hun organisatie

Verder gingen we met jongeren onder andere aan de slag met vragen als: hoe zorgen we er voor dat jongeren weten dat PS er is én wat ze doet, hoe zorgen we er voor dat ze begrijpen dat ook hun stem (straks) geldt en ze ook hun stem willen laten gelden (passief of misschien zelfs wel actief) en hoe zorgen we er voor dat jongeren zich meer verbonden voelen met hun regio, de regionale politiek en de onderwerpen die op het regionale niveau worden besloten (het gaat dus niet over alcoholgrens of de sluiting van de zuipkeet op de hoek). Maar ook: waarom waren succesvolle projecten zo succesvol en wat heeft Brabant allemaal al te bieden om voorgaande efficiënt te organiseren en uit te voeren?

Dennis Storm (o.a. BNN) nam de presentatie op zich.

Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant

Related Projects