Wat voor een burgemeester wil Tilburg? Een managerstype of meer een mensenvriend? Een knuffelbeer of een internationale zakenman? Kortom, aan welke kenmerken moet de nieuwe Tilburgemeester voldoen? De gemeente Tilburg wilde het graag horen van ‘haar’ burgers en bedrijven en ging daarvoor de straat op: in 013 dagen met 013 vragen. Op zoek naar ‘De Nieuwe Tilburgemeester’. Onder deze vlag heeft het Tilburgse communicatiebureau Attacom een vlotte ‘volksraadpleging’ op poten gezet. Zowel online (via social media en een speciale website) als tijdens straatacties kregen Tilburgers keuzes voorgelegd.

Raadsleden mee de straat op. De actie om de mening van de Tilburgers te peilen startte op 12 juni. Op de website www.denieuwetilburgemeester.nl waren 13 vragen te beantwoorden, naar het ‘wereldberoemde kengetal van de stad’. Ook werd 13 dagen lang een stelling via social media worden rondgestuurd. Met als doel zoveel mogelijk Tilburgers naar de website te trekken. Verder gingen ook ‘T-teams’ de stad in naar hotspots in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout (zoals weekmarkten en winkelcentra). Steeds gingen er ook twee raadsleden mee.

‘Kopje T’
“De actie was laagdrempelig, geen poespas en met een vleugje humor. Zo bieden we de mensen op straat een ‘kopje T’ aan. Met een ‘kuukske’, natuurlijk. Op een luchtige manier probeerden we de Tilburgers te verleiden hun mening te geven. De antwoorden op de vragen werden gebundeld zodat accenten zichtbaar werden. Daar kan de gemeenteraad dan verder mee aan de slag”, legt Otto van de Sanden (directeur van Attacom) uit. Op 3 juli werd het profiel van de nieuwe burgemeester door de gemeenteraad vastgesteld (zie de infographic).

Related Projects