Ruim duizend Brabantse jongeren gamen voor een baan!
Welke baan past bij mij? Hoe zorg ik dat ik die baan krijg? Hoe zorg ik dat ik er klaar voor ben? Jongeren vinden het antwoord op deze vragen door: te gamen! In Brabant gamen de eerste duizend jongeren voor een baan. Ready4Work is de naam van de online carrièregame die jonge werkzoekende arbeidsfit maakt. Als het aan de provincie Noord-Brabant ligt gaan meer dan duizend Brabantse jongeren, verdeeld over verschillende arbeidsmarktregio’s, met hun competenties aan de slag.
Bert Pauli, gedeputeerde economie van provincie Noord-Brabant is blij met de online game: “In Brabant is, net als in heel Nederland, ongeveer een op de tien jongeren werkloos. Vooral jongeren zonder diploma of werkervaring zoeken vaak lang naar een eerste baan. Ready4Work helpt hen te ontdekken waar ze goed in zijn en welke werkgever bij ze past. De provincie heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het spel omdat we hiermee een grote groep jongeren kunnen begeleiden bij het vinden van werk.“
West-Brabant
Brabantse jongeren kunnen de game spelen met bedrijven uit hun eigen regio. Wethouder Miriam Haagh van de gemeente Breda: “Ik zie heel veel talentvolle jongeren die gestopt zijn met onderwijs en geen werk hebben. En aan de andere kant sectoren die staan te springen om jong personeel. Met deze game kunnen we schoolverlaters in hun eigen ‘taal’ op het spoor zetten van sectoren waar de vraag naar jong personeel het grootst is.” Joost de Jongh, directeur Kellebeek College: “We passen de game in in het keuzedeel ‘Solliciteren’ bij onze Entreeopleidingen. Op deze manier hopen we onze Entreestudenten nog beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Ready4work past ook prima binnen het vangnet dat we creëren vanuit het project ‘Talenten zonder papieren’.
“21st century skills”
Directeur Otto van de Sanden van jongerencommunicatiebureau Attacom uit Tilburg is nauw betrokken bij het Brabantse initiatief. Van de Sanden legt uit dat ‘Ready4Work’ draait om een online experience waarbij jongeren challenges spelen die aansluiten bij de 21st century skills. “Dat zijn vaardigheden waarop de moderne werkgever zit te wachten. De game leidt tot objectief, specifiek onderbouwde en hoogwaardige CV’s en een verkenning van de arbeidsmarkt.”
Meer informatie
Nieuwsgierig hoe de game eruitziet? Kijk op www.ready4workNB.nl. De arbeidsmarktgame is een initiatief van het bedrijf 125Procent en softwarebedrijf IamProgrez. In Noord-Brabant wordt het project uitgevoerd door het Tilburgse communicatiebureau Attacom, specialisten op het gebied van jongeren– en arbeidsmarktcommunicatie.
Donderdag 16 februari vond in Breda de startbijeenkomst plaats voor Ready4WorkNB in West-Brabant.